INTERNATIONAL DELIVERY TERMS

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INTERNATIONAL DELIVERY TERMS

1.EXW (Ex Works)
Under Ex Works, the seller is responsible for making the goods available at their own premises or another named place (like a factory or warehouse). Once the goods are ready, the buyer takes full responsibility for transportation, insurance, export clearance, and all associated costs and risks. This term is often preferred for its simplicity as it places minimal obligations on the seller and maximum responsibilities on the buyer.
Ex Works के तहत, विक्रेता का दायित्व केवल अपने परिसर (जैसे फैक्ट्री या गोदाम) पर माल उपलब्ध कराने तक होता है। माल तैयार होने के बाद, खरीदार को परिवहन, बीमा, निर्यात प्रक्रिया, और अन्य सभी खर्चों और जोखिमों की ज़िम्मेदारी लेनी होती है। यह शर्त आमतौर पर अपनी सरलता के कारण अपनाई जाती है क्योंकि यह विक्रेता पर न्यूनतम और खरीदार पर अधिकतम ज़िम्मेदारी डालती है।
2. FOB (Free On Board)
Free On Board indicates that the seller is responsible for delivering the goods on board the vessel at the designated port. The seller also handles the export clearance. Once the goods are loaded onto the ship, the buyer assumes the responsibility for freight, insurance, and any additional costs. This term is widely used in sea freight transactions, making roles and costs clearly defined. 
Free On Board में विक्रेता माल को निर्दिष्ट बंदरगाह पर जहाज पर लोड करने तक ज़िम्मेदार होता है। विक्रेता निर्यात क्लीयरेंस का भी ध्यान रखता है। जैसे ही माल जहाज पर लोड होता है, उसके बाद का भाड़ा, बीमा, और अन्य खर्चे खरीदार के दायरे में आते हैं। यह शर्त समुद्री माल परिवहन में व्यापक रूप से उपयोग होती है, जिससे भूमिकाएं और खर्चे स्पष्ट होते हैं।
03. CIF (Cost, Insurance, and Freight)
In CIF, the seller covers the cost of goods, insurance, and freight to transport them to the port of destination. However, the buyer is responsible for import customs clearance and any local costs after the goods arrive. This term reduces the buyer’s risks during transit as the seller ensures the safety of goods until they reach the destination port. 
CIF में, विक्रेता माल की लागत, बीमा, और गंतव्य बंदरगाह तक के मालभाड़े का भुगतान करता है। हालांकि, आयात कस्टम क्लीयरेंस और माल के पहुंचने के बाद के स्थानीय खर्चे खरीदार की ज़िम्मेदारी होती है। यह शर्त खरीदार के परिवहन जोखिम को कम करती है क्योंकि विक्रेता गंतव्य बंदरगाह तक माल की सुरक्षा सुनिश्चित करता है।
04. DAP (Delivered at Place)
Delivered at Place means the seller is responsible for delivering the goods to the agreed location, excluding import customs duties. The buyer must handle customs clearance and any related import taxes or fees. This term is convenient for the buyer, as the seller manages transportation and ensures the delivery at a specified place.  Delivered at Place का मतलब है कि विक्रेता माल को सहमत स्थान तक पहुंचाने का ज़िम्मेदार है, लेकिन इसमें आयात शुल्क शामिल नहीं होते। खरीदार को कस्टम क्लीयरेंस और आयात करों का ध्यान रखना होता है। यह शर्त खरीदार के लिए सुविधाजनक होती है क्योंकि विक्रेता परिवहन और माल डिलीवरी का प्रबंध करता है।
05.DDP (Delivered Duty Paid)
Delivered Duty Paid is a comprehensive delivery term where the seller bears all responsibilities, including transportation, customs clearance, and import duties. The goods are delivered directly to the buyer’s location, making it a hassle-free option for the buyer. This term is often used when sellers aim to provide a seamless experience for buyers. 
Delivered Duty Paid एक व्यापक वितरण शर्त है, जिसमें विक्रेता सभी ज़िम्मेदारियों को उठाता है, जैसे परिवहन, कस्टम क्लीयरेंस, और आयात शुल्क। माल को सीधे खरीदार के स्थान पर पहुंचाया जाता है, जिससे यह खरीदार के लिए एक आसान विकल्प बनता है। यह शर्त तब उपयोग की जाती है जब विक्रेता खरीदार को सहज अनुभव प्रदान करना चाहता है। 

06.Cost and Freight (CFR)

Under CFR terms, the seller is responsible for the cost of goods and the freight to transport them to the agreed destination port. However, the risk is transferred to the buyer as soon as the goods are loaded onto the vessel. This means that while the seller pays for shipping, the buyer is responsible for insurance and any risks that may arise during the transit. CFR is commonly used in sea and inland waterway transport, ensuring the seller handles export customs clearance and freight arrangements.

CFR शर्तों के तहत, विक्रेता माल की लागत और उन्हें गंतव्य बंदरगाह तक ले जाने के लिए भाड़े का भुगतान करता है। हालांकि, जोखिम जैसे ही माल जहाज पर लोड होता है, खरीदार को स्थानांतरित हो जाता है। इसका मतलब है कि भाड़े का भुगतान विक्रेता करता है, लेकिन बीमा और परिवहन के दौरान उत्पन्न होने वाले जोखिमों की ज़िम्मेदारी खरीदार की होती है। यह शर्त समुद्री और आंतरिक जलमार्ग परिवहन में आमतौर पर उपयोग की जाती है, जहां निर्यात कस्टम क्लियरेंस और भाड़े की व्यवस्था विक्रेता द्वारा की जाती है।

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